Vad säger våra namn om oss?

 
Jag älskar att grotta in mig i saker. Undersöka. Ställa frågor. Vrida och vända. Försöka förstå. Lära. Utvecklas. You name it. Och just de har jag undersökt nu - namn. Mer specifikt mitt namn då....Vad säger våra namn om oss och vilka vi är?
 
 
 

Mitt tilltalsnamn är Sofia vilket har grekiskt ursprung och betyder, Vishet eller Den kloka.
Jag har även läst på om Gudinnan av visdom som förekommer i mängd olika filosofi/religion.
Sofiologin är ett filosofiskt koncept om visdom och ett teologiskt koncept när de gäller visdomen hos gud. Sofia uttrycks som den heliga visdomen hos gud och helgonen.
Sofia beskrivs även som moder av de tre dydgerna - tro, hopp och kärlek. Men i andra sammanhang som en kosmisk kraft. De finns sjukt mycket intressant som jag läst. Men för er, håller jag de kort. 
 
Mitt andra namn är Helena. Ännu ett grekiskt namn. Tillfällighet?
Helena kommer från det grekiska ordet för strålande, lysande eller fackla. Vilket jag personligen tycker är jättevackert. Då sprida ljus är något jag verkligen vill.
Helena kommer också från namnet Hel. Underjordens eller dödens gudinna enligt fornnordisk mytologi. Vilket är asballt.
 
Sist men inte minst, Emelie. Jag har miljoner namn...
Emily Emelie är en fransk form av Amalia som i sin tur är en latinsk form av gotiska namn som börjar på Amal som betyder "verksam" eller alternativt flitig. Fråga mig inte hur de funkar.. men de är vad dom säger.
 
 
Så sammanfattningsvis enligt mina namn, är jag:
Den flitiga, visa och strålande facklan. Gudinna av visdom och döden.
Arbetar aktivt för att sprida visdom och ljus till världen.
 
Skulle säga att jag är pinsamt tacksam och glad över den tolkningen. Och de gör mig otroligt empowered. Att vara en hårt arbetande gudinna som sprider ljus och visdom är något jag. precis som många andra vill. Detta gör mig taggad att leva upp till mitt namn :')  
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Vad heter ni? Vad betyder era namn? 
Tycker ni era namn stämmer på er som person? Dela med er <3 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: